Elektriautosid saab kasutada energiaallikana
Elektriautod seisavad tihti 90 protsenti ajast kasutuseta. Elektriautode akusid saaks vajadusel rakendada energiaallikatena tarkvõrkudes.
Värskelt Tallinna Tehnikaülikooli Elektrotehnika instituudis kaitstud Marek Mägi doktoritöö „Elektriauto energiasalvesti ja elektrijaotusvõrgu energiavahetusprotsesside uurimine ja juhtimine“ käsitleb seda, kuidas elektriautode akusid saaks kasutada energiaallikana ajal, mil auto seisab. „Uurimisteema püstitati tööstusettevõtte poolt,“ ütleb Mägi, kes töötab AS Harju Elekter Elektrotehnika tootearenduse elektriinsenerina.
Elektriautode akude elektrienergiat saaks kasutada elektrivõrgu tipukoormuste katmiseks. See lubaks suurendada elektrivõrgu tarnekindlust. Lisaks tipukoormuste ühtlustumisest huvitatud elektrivõrgule võiks selline lahendus kasu tuua ka näiteks tootmisettevõtetele, kes saaksid rakendada oma töötajate elektriautode akusid ettevõtte elektrivajaduse rahuldamiseks. Autoomanike huvi seisneks võimaluses oma sõidukeid odavamalt laadida kompensatsioonide toel.
Probleem seisneb aga selles, et tänapäeva jaotusalajaamad lubavad elektrienergiat edastada vaid ühes suunas. TTÜ dotsendi Elmo Pettai juhendamisel valminud doktoritöös on toodud jaotusalajaama ülesehitus, mille madalpingesektsiooni üks osa on mõeldud elektriautode laadimisjaamaks, teine aga elektrienergia jaotamiseks tavaklientidele. Laadimisjaama poolel on kahesuunalised jõumuundurid, mis lubavad nii elektriautode akude laadimist kui tühjendamist. Lisaks võivad jaotusalajaama kui mikrovõrgu koosseisu kuuluda ka statsionaarsed energiasalvestid. Mägi ei ole mujalt maailmast sarnaseid jaotusalajaama lahendusi praktikas leidnud. TTÜ on müünud valmistuslitsentsi statsionaarsete energiasalvestite valmistamiseks AS Harju Elekter Elektrotehnikas.
Lisaks on doktoritöö raames loodud ka jaotusalajaama juhtimisarhitektuur ja selleks vajalikud juhtimisalgoritmid. TTÜ-s on valminud kahesuunaliste jõumuundurite testimiseks mikrovõrgu katsestend.
Iga laadimis- ja tühjendamiskord mõistagi kulutab elektriauto akut, millega väheneb aku eluiga. Mägi hinnangul oleks optimaalne, kui energiaallikana kasutataks 10-20 protsenti elektriauto akust.
„Ehitada valmis uut tüüpi jaotusalajaam ja testida seda reaalsel objektil,“ kirjeldab Mägi tulevikuplaane. Tema hinnangul võiks prototüüp realiseeruda 5-10 aasta jooksul.
Erik Aru